۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۶۱۰۹۰۳

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۳ تیر | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۳ تیر | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
سازمان حمایت اعلام کرد که هرگونه افزایش شهریه مدارس بدون اخذ تائیدیه کارگروه تنظیم بازار، غیرقانونی بوده و با تخلفات صورت گرفته برخورد خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۳ تیر ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

افزایش ۵۱۰۸ واحدی شاخص کل بورس تهران
 
براساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افزایش ۵۱۰۸ واحدی به رقم ۲۴۲ هزار و ۵۶۷ واحد رسید.

شاخص کل با معیار هم‌وزن ۱۲۶۹ واحد رشد کرده و به رقم ۵۷ هزار و ۷۱۰ واحد رسید. ارزش بازار در بورس اوراق بهادار تهران امروز به بیش از ۹۲۱ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران بورس بیش از ۳.۴ میلیارد سهام و حق‌تقدم در قالب ۳۲۱ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۳۶۹ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی - ارزشی ۱۴۴۲ واحد رشد کرده و به رقم ۶۸ هزار و ۵۱۱ واحد رسید.

شاخص قیمت با معیار هم‌وزن ۸۶۷ واحد تقویت شده و به رقم ۳۹ هزار و ۴۳۱ واحد رسید. شاخص آزاد شناور با افرایش ۵ هزار و ۹۶۱ واحد به رقم ۲۷۳ هزار و ۴۲۲ واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس با افزایش ۴ هزار و ۸۴ واحد به رقم ۱۸۱ هزار و ۱۲۴ واحد رسید و شاخص بازار دوم بورس با افزایش ۸ هزار و ۷۰۰ واحد به رقم ۴۷۱ هزار و ۶۷۲ واحد رسید.

امروز عمده نماد‌های بورسی در تقویت شاخص بورس اثرگذار بودند که از مهمترین این نماد‌ها می‌توان به جم پیلن، کگل، فولاد، فملی، اخابر، پارس، مبین اشاره کرد.

امروز نماد‌های پربیننده در بورس تهران مربوط به شرکت‌های خودرویی، بانکها، فولاد و صنایع نیروگاهی بوده‌اند.

نماد‌های پربیننده بورسی مربوط به شرکت‌های سایپا، بانک تجارت، بانک پاسارگاد، ایران خودرو، سرمایه‌گذاری صدر تأمین، سیمان فارس و خوزستان، صنایع ملی مس ایران بوده‌اند.

بنا به این گزارش، امروز در فرابورس ایران نیز در پایان معاملات، شاخص کل ۵۷ واحد رشد کرده و به رقم ۳ هزار و ۱۰۳ واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به ۱۷۳ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از ۱.۴ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۲۱۴ هزار نوبت معامله و به ارزش ۶۶۷ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نماد‌های میدکو، ذوب، زاگرس، مارون، کگهر، شراز در تقویت شاخص فرابورس اثرگذار بودند و نماد دماوند بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته است.

امروز نماد‌های پربیننده فرابورس شامل ذوب‌آهن اصفهان، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، بانک دی، توسعه و عمران استان کرمان، ریل‌پرداز سیر، پتروشیمی زاگرس، گروه صنایع کاغذ پارس بوده‌اند.

بنا به این گزارش، امروز با پیام ناظر بازار، نماد دکوثر، داروسازی کوثر، شلعاب، خریخت، صنایع ریخته‌گری ایران، خمهر، مهرکام پارس با پیام ناظر متوقف شدند.

امروز نماد‌های افق، فروشگاه زنجیره‌ای افق کوروش، وملی، سرمایه‌گذاری گروه صنعتی ملی، جم پیلن، پلی‌پروپیلن‌جم بازگشایی شدند.

همچنین نماد قثابت مربوط به کارخانه‌های تولیدی و صنعتی ثابت خراسان و نماد ولملت مربوط به شرکت واسپاری ملت بازگشایی شدند. 

نماد سیستم مربوط به شرکت‌های همکاران سیستم، مرقام، ایران ارقام، دعبید، داروسازی دکتر عبیدی و حق تقدم این سهم بازگشایی شدند.

همچنین نماد پکویر مربوط به شرکت کویر تایر، نماد قشکر۱ مربوط به شرکت شکر شاهرود و نماد پکرمان مربوط به شرکت گروه صنعتی بارز متوقف شدند.
___________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با افزایش قیمت نسبت به روز قبل، به قیمت ۴ میلیون و ۷۰۵ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۴۸۴ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۴۳۸ هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و ۶۲۹ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و ۹ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۳۹ هزار و ۳۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۴۰۲.۳ دلار معامله می‌شود.

صرافی‌های بانک‌ها امروز دوشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم، ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان خریداری می‌کنند.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۵ هزار تومان است.
___________________________

نرخ رسمی ۴۷ نوع ارز بانکی
 
بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای امروز بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین در روز جاری هر پوند انگلیس با ۶۵ ریال افزایش نسبت به روز یکشنبه ۵۳ هزار و ۵۴۲ ریال و هر یورو نیز با ۴۸ ریال افزایش ۴۷ هزار و ۸۰۰ ریال ارزش‌گذاری شد.

افزون بر این، هر فرانک سوئیس ۴۲ هزار و ۹۹۰ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۴۹۸ ریال، کرون نروژ ۴ هزار و ۹۵۰ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۴۰۳ ریال، روپیه هند ۶۰۴ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۸ هزار و ۳۳۹ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۶ هزار و ۷۳۲ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۹ هزار و ۱۱۳ ریال، دلار هنگ کنگ ۵ هزار و ۳۷۵ ریال، ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۳ ریال و دلار کانادا ۳۱ هزار و ۸۳۵ ریال قیمت خورد.

از سوی دیگر، نرخ دلار نیوزیلند ۲۷ هزار و ۷۱۰ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۹۳۵ ریال، لیر ترکیه ۷ هزار و ۲۷۵ ریال، روبل روسیه ۶۶۶ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۳ هزار و ۵۴۳ ریال، لیر سوریه ۸۲ ریال، دلار استرالیا ۲۹ هزار و ۲۱۲ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۱ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۲۱ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۵۰ هزار و ۴۶ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲ هزار و ۳۷۶ ریال، کیات میانمار ۲۸ ریال و یکصد روپیه نپال ۳۷ هزار و ۵۵۳ ریال تعیین شد.

افزون بر این، نرخ یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۸۵۹ ریال، دینار لیبی ۳۰ هزار ۳۵۲ ریال، یوان چین ۶ هزار و ۱۰۸ ریال، یکصد بات تایلند ۱۳۶ هزار و ۳۸۳ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۱۳۳ ریال، یک هزار وون کره جنوبی ۳۶ هزار و ۲۹۰ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۸ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۱۱ هزار و ۱۲۰ ریال، لاری گرجستان ۱۵ هزار و ۱۳۶ ریال، یک هزار روپیه اندونزی ۲ هزار و ۹۶۸ ریال، افغانی افغانستان ۵۲۳ ریال، روبل جدید بلاروس ۲۰ هزار و ۵۷۰ ریال، منات آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۵۷ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۱ هزار و ۵۰۳ ریال، سومونی تاجیکستان ۴ هزار و ۴۵۰ ریال، بولیوار جدید ونزوئلا ۴ هزار و ۲۰۶ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار ریال ارزش‌گذاری شد.
___________________________

سهم ۱۵.۴ درصدی زنان در مدیریت تعاونی‌ها
 
سه هزار و ۸۲۳ تعاونی در کشور طی سال گذشته تشکیل و ثبت شده است که مدیریت ۱۵.۴ درصد این تعاونی‌ها در اختیار زنان است و مدیران زن تعاونی‌های تشکیل شده در استان سیستان و بلوچستان بیشتر از سایر استان‌هاست.

زنان به عنوان سرمایه انسانی، تقریباً نیمی از جمعیت در سنین کار هر کشور را تشکیل می‌دهند. مشارکت بالای آنان در اشتغال موجب رشد اقتصادی کشور‌ها می‌شود. بر این اساس افزایش سهم زنان در نیروی کار به یکی از مسائل کلیدی در اقتصاد کشور‌های توسعه یافته و در حال توسعه تبدیل شده است.

بر این اساس در سال‌های اخیر مشارکت اقتصادی زنان همواره مورد توجه مسئولان قرار گرفته است. بررسی آمار‌ها نشان می‌دهد که در ۱۰ سال گذشته نرخ مشارکت اقتصادی زنان همواره کمتر از ۱۷ درصد بود. در سال ۱۳۹۳ به کمترین حد خود رسیده و از سال ۱۳۹۴ روند افزایشی به خود گرفت و در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ به ترتیب رشد ۱.۶، ۱.۱ درصد داشته است.

آمار‌ها نشان می‌دهد که با وجود افزایش چشمگیر زنان کارآفرین در کشور، میزان مشارکت اقتصادی این قشر از جامعه در کشور به خصوص در مشاغل مدیریتی و در تصدی پست‌های مدیریتی بسیار ناچیز و اندک است. مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در گزارشی با عنوان نقش زنان در مدیریت تعاونی‌های تشکیل و ثبت شده در سال ۱۳۹۷ را منتشر کرد.

بر اساس این گزارش از بین سه هزار و ۸۲۳ مدیر تعاونی‌های ثبت شده در سال گذشته ۸۴.۶ درصد (معادل سه هزار و ۲۳۶ نفر) به مردان و ۱۵.۴ درصد (معادل ۵۸۷ نفر) به زنان اختصاص دارد. در مقایسه استانی سهم مدیران زن مشاهده می‌شود که استان‌های سیستان و بلوچستان، ایلام و لرستان به ترتیب با ۲۸ درصد، ۲۳.۵ درصد و ۲۳.۲ درصد بیشترین میزان را نسبت به سایر استان‌ها دارند.

به طور یقین دلایل مختلفی برای بالا بودن نسبت مدیران زن تعاونی در استان‌ها وجود دارد برای نمونه در استان سیستان و بلوچستان تعاونی‌هایی که به تولید صنایع دستی همچون سوزن‌دوزی می‌پردازند بیشتر از سایر استان‌ها است. همچنین بالا بودن سهم مدیران زن تعاونی در استان‌های محروم نشان می‌دهد، در این استان‌ها زنان در جهت بهبود معیشت و اقتصاد خانواده مشارکت بیشتری در تشکیل و مدیریت تعاونی‌ها دارند. از سوی دیگر سهم مدیران زن در تعاونی‌هایی که نسبت بالایی از اعضای آنان را زنان تشکیل می‌دهند (حداقل ۷۰ درصد) بیشتر است.

بررسی جداول حاکی از آن است که سال ۱۳۹۷ در مجموع ۶۳۳ تعاونی فعال تحت عنوان تعاونی بانوان تشکیل و ثبت شده است که ۲۶۹ مورد (۴۳.۵ درصد) توسط زنان مدیریت می‌شود.

فعالیت مدیران زن در تعاونی‌ها فقط به تعاونی‌های زنان محدود نمی‌شود، برای نمونه از ۲۸ تعاونی دانش بنیان ثبت شده در سال ۱۳۹۷ مدیریت چهار تعاونی در اختیار زنان است. علاوه بر آن در برخی از تعاونی‌ها با وجود تعداد بالای اعضای مرد نسبت به زن، مدیریت تعاونی برعهده زنان است که نشان دهنده ظرفیت بالای مدیریتی زنان است.
___________________________

افزایش شهریه مدارس بدون تائید ستاد تنظیم بازار، غیرقانونی است

سید داود موسوی، معاون نظارت بر کالا‌های مصرفی و شبکه‌های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: افزایش بهای خدمات آموزشی مدارس پس از ارائه درخواست و بررسی کارشناسی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و تصویب آن در کارگروه تنظیم بازار، قانونی خواهد بود.

وی ادامه داد: در پی سیاست‌های مرتبط با ساماندهی بازار کالا و خدمات، کالا‌ها و خدماتی که از حساسیت و اهمیت بالایی در سبد هزینه خانوار برخوردارند، مشمول بررسی کارشناسی توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و تصویب کارگروه تنظیم بازار شده‌اند.

موسوی افزود: قیمت خدماتی که حسب قانون تعیین نرخ آن‌ها به کمیسیون، شورا یا یکی از دستگاه‌های اجرایی دولت محول شده است از قبیل خدمات آموزش رسمی، با پیشنهاد بالاترین مقام دستگاه‌های اجرایی پس از بررسی کارشناسی این سازمان، مستلزم اخذ مصوبه از کارگروه تنظیم بازار است.

وی با بیان اینکه خدمات آموزشی مدارس، می‌بایست پس از ارائه درخواست و بررسی کارشناسی این سازمان و تصویب در کارگروه تنظیم بازار اجرایی شود، افزود: از آنجایی که تاکنون هیچ‌گونه پیشنهادی از سوی دستگاه ذیربط برای تغییر شهریه مدارس به این سازمان و کارگروه مذکور واصل نشده، از نظر این سازمان هرگونه افزایش شهریه مدارس بدون اخذ تائیدیه کارگروه تنظیم بازار فاقد وجاهت قانونی بوده و بر این اساس با تخلفات صورت گرفته در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه برخورد قانونی لازم صورت خواهد گرفت.

معاون نظارت بر کالا‌های مصرفی و شبکه‌های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تاکید کرد: با عنایت به فرا رسیدن زمان ثبت نام مقاطع تحصیلی مختلف در مدارس تحت نظر وزارت آموزش و پرورش، اولیای محترم می‌توانند در صورت مواجهه با هرگونه افزایش شهریه مدراس، مراتب را به سامانه ۱۲۴ گزارش و از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و این سازمان پیگیری کنند.
___________________________

کاهش محسوس قیمت گوشت در بازار
 
منصور پوریان، رئیس شورای تامین کنندگان دام زنده، درباره آخرین تحولات بازار گوشت قرمز اظهار کرد: در حال حاضر، قیمت گوشت به سبب انبوه عرضه دام توسط دامداران با کاهش محسوس در بازار روبروست.

وی قیمت کنونی هر کیلو لاشه داخلی با دنبه را ۷۵ تا ۷۶ هزار و لاشه خارجی ۷۳ تا ۷۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به شرایط کنونی عرضه پیش بینی می‌شود که قیمت لاشه در چند روز آینده مجدد در بازار کاهش یابد.

پوریان ادامه داد: هم اکنون فاصله قیمت لاشه داخلی با وارداتی به سبب اختصاص ارز نیما به یکدیگر نزدیک شده است.

رئیس شورای تامین کنندگان دام زنده با بیان اینکه کاهش قیمت در بخش گوشت گوساله بسیار چشمگیر بوده است، افزود: با توجه به افزایش واردات و توزیع مناسب در بازار، قیمت گوشت گوساله با روند نزولی قیمت در بازار روبروست.

وی نرخ کنونی هر کیلو دام زنده سبک را ۳۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با اشباع شدن بازار از عرضه دام داخلی، شرایط مساعدی پیش روی بازار است.

پوریان میزان واردات گوشت در ۲ بخش گرم و منجمد را مناسب دانست و افزود: هم اکنون هر کیلو گوشت گوساله بسته بندی با نرخ ۷۴ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود، در حالیکه در ماه‌های اخیر این نرخ حدود ۹۰ هزار تومان بود که این امر نشان می‌دهد با ازدیاد عرضه، قیمت گوشت در بازار کاهش داشته است.

رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور ادامه داد: با توجه به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و ایجاد رقابت میان تولیدکنندگان و واردکنندگان، نوسانات و التهاب بازار فروکش کرده است.

رئیس شورای تأمین کنندگان دام زنده کشور در پایان با اشاره به اینکه از اواخر خرداد عرضه دام زنده به اوج خود رسیده است، بیان کرد: با توجه به وزن‌گیری مناسب دام، دامداران از اواخر خرداد اقدام به عرضه دام‌های تولیدی خود در بازار کردند که این امر در کاهش و ثبات قیمت گوشت در بازار بسیار تأثیرگذار است. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات